Jednym z najważniejszych zadań prowadzonych przez Powiat Pilski jest rozwój oświaty w celu zapewnienia młodzieży możliwości do indywidualnego rozwijania się, motywowania do dalszego pogłębiania wiedzy i dokonywania właściwych wyborów w przyszłości. Głównym dokumentem, w ramach którego realizowano powyższe cele w roku szkolnym 2023/2024 r. jest Strategia Rozwoju Oświaty Powiatu Pilskiego na lata 2017-2030.
W roku szkolnym 2023/2024 r. nadal modernizowano szkoły i placówki oświatowe (Zespół Szkół w Łobżenicy, Powiatowe Centrum Edukacji w Pile, Zespół Szkół Ekonomicznych w Pile, Młodzieżowy Dom Kultury ISKRA w Pile).
10 uczniów szkół średnich prowadzonych przez Powiat Pilski otrzymało stypendia Prezesa Rady Ministrów na rok szkolny 2023/2024.
Powiat Pilski od 2018 r. prowadzi szerokie działania edukacyjne i promocyjne na rzecz ochrony środowiska, realizując projekty Eko-Edukacji. W ramach tych działań utworzono m.in. Powiatowe Centrum Edukacji Ekologicznej w II Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile, które jest wyposażane w nowoczesny sprzęt do wykonywania ciekawych doświadczeń na zajęciach z ekologii, prowadzonych nie tylko dla uczniów szkół średnich, ale także przedszkolaków i seniorów.
Szczegółowe informacje dotyczące strategii znajdują się w części raportu pt.: Realizowane polityki, programy, strategie.
W 2024 r. Powiat Pilski prowadził 10 szkół ponadpodstawowych oraz 5 placówek oświatowych i szkół specjalnych.
Szkoły ponadpodstawowe:
I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile,
Liceum Ogólnokształcące Mistrzostwa Sportowego w Piłce Siatkowej w Pile,
Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Pile,
Zespół Szkół Technicznych w Pile,
Zespół Szkół przy Teatralnej w Pile,
Zespół Szkół Budowlanych w Pile,
Zespół Szkół Ekonomicznych w Pile,
Zespół Szkół Gastronomicznych w Pile,
Zespół Szkół w Łobżenicy,
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wyrzysku.
Placówki oświatowe i szkoły specjalne:
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile,
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Marii Grzegorzewskiej w Pile,
Zespół Placówek Wychowawczych w Łobżenicy, Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Łobżenicy (od 1.09.2024 r.),
Młodzieżowy Dom Kultury "Iskra" w Pile,
Powiatowe Centrum Edukacji w Pile.
806,90
Liczba etatów ogółem pracowników zatrudnionych roku szkolnym 2023/2024
614,89
Liczba etatów nauczycieli zatrudnionych w roku szkolnym 2023/2024
191,20
Liczba etatów pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w roku szkolnym 2023/2024
Zatrudnienie kadry pedagogicznej oraz pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2023/2024 (etaty)
W roku szkolnym 2023/2024 w placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat zatrudnionych było:
893 osoby na 806,09 etatach, w tym:
691 nauczycieli na 614,89 etatach,
202 pracowników administracji i obsługi na 191,20 etatach.
Struktura kadry pedagogicznej w roku szkolnym 2023/2024
wg stopnia awansu zawodowego
Struktura kadry nauczycielskiej w szkołach i placówkach oświatowych w roku szkolnym 2023/2024 wg stopnia awansu zawodowego
W roku szkolnym 2023/2024 liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 110 os. (15,92% ogółu),
nauczyciele mianowani - 109 os. (15,77% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 469 os. (67,87% ogółu),
prowadzący zajęcia, ale niebędący nauczycielami i nieposiadający stopnia awansu zawodowego - 3 os. (0,43% ogółu).
6338
Liczba uczniów w roku szkolnym 2023/2024
22,93
Średnia liczebność oddziałów w roku szkolnym 2023/2024
11,35
Liczba uczniów na etat nauczycielski w roku szkolnym 2023/2024
2,44
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w roku szkolnym 2023/2024
Stan organizacyjny szkół i placówek oświatowych w roku szkolnym 2023/2024
W roku szkolnym 2023/2024:
do szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Pilski uczęszczało 6.338 uczniów w 260 oddziałach
średnia liczebność oddziału wyniosła 22,93,
średnia liczba uczniów na etat nauczycielski we wszystkich szkołach i placówkach oświatowych wynosiła 11,35,
średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział 2,44.
W roku szkolnym 2023/2024:
Starosta Pilski przyznał 78 stypendiów na łączna kwotę 48.400 zł,
Stypendium Prezesa Rady Ministrów zostało przyznane 10 uczniom,
Stypendium socjalne Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego zostało przyznane 11 uczniom i 2 studentom.
W powiecie pilskim prowadzone jest kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odbywa się ono w szkołach i placówkach specjalnie do tego celu powołanych, jak i szkołach ogólnodostępnych. Kształcenie uczniów odbywa się w szkołach specjalnych – w szkole podstawowej, w szkole przysposabiającej do pracy, branżowej szkole I stopnia, liceum ogólnokształcącym i technikum.
W szkołach prowadzonych przez Powiat Pilski realizowane jest także indywidualne nauczanie. Podstawą do wydania orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania jest stan zdrowia ucznia znacznie utrudniający lub uniemożliwiający mu uczęszczanie do szkoły. W szkołach ponadpodstawowych prowadzonych przez Powiat Pilski stworzone są również warunki kształcenia dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zdiagnozowany u nich różny stopień niepełnosprawności.
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile tworzą:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pile,
Poradnia Specjalistyczna Wad Mowy i Słuchu w Pile,
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wyrzysku.
W roku szkolnym 2023/2024:
prowadzona była diagnoza i terapia dzieci ze specjalnymi potrzebami,
przeprowadzono 4.697 badań diagnostycznych:
1.850 diagnoz pedagogicznych,
1.662 diagnozy psychologiczne,
914 diagnoz logopedycznych,
63 diagnozy zawodoznawcze,
56 integracji sensorycznych.
wydano 2.088 dokumentów:
664 orzeczenia,
102 opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
1.141 opinii,
181 informacji o badaniu.
prowadzono działalność terapeutyczną (dla łącznie 1.141 osób), w zakresie:
indywidualna terapia pedagogiczna,
indywidualna terapia logopedyczna,
indywidualna terapia psychologiczna/psychoterapia,
indywidualne porady zawodowe,
zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień,
inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Pile
W ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego działa:
Szkoła Podstawowa Specjalna i Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy,
odrębną formą w placówce są zajęcia specjalistyczne wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka od momentu wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
W roku szkolnym 2023/2024:
wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka objętych było 101 dzieci,
ośrodek zatrudniał: 89 nauczycieli na pełnych etatach, 2 niepełnozatrudnionych, 18 pracowników niepedagogicznych i 16 pomocy nauczyciela,
wg stanu SIO na dzień 30.09.2023 r. łącznie w Ośrodku przebywało 191 uczniów, w tym:
w Szkole Podstawowej Specjalnej 151 uczniów (44 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, 23 z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, 85 uczniów niepełnosprawnościami sprzężonymi),
w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy 39 uczniów (20 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym i 19 uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi),
7 wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych było indywidualnymi zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi,
nauczaniem indywidualnym objętych było 9 uczniów w Szkole Podstawowej Specjalnej i 3 uczniów w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy,
poza obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, rewalidacyjnymi w Ośrodku realizowane były zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
gimnastyka korekcyjna,
zajęcia logopedyczne,
terapia psychologiczna,
terapia pedagogiczna,
integracja sensoryczna,
zajęcia terapeutyczne doskonalące motorykę małą i dużą, metodą Tomatisa,
EEG Biofeedback,
muzykoterapia,
socjoterapia,
tyfloterapia,
surdoterapia,
kynoterapia.
zgodnie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego Ośrodek dbał o wszechstronny rozwój ucznia, stwarza warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego wychowanków poprzez różnego rodzaju zajęcia o charakterze edukacyjnym i terapeutycznym,
nauczyciele i wychowawcy posiadali niezbędne kwalifikacje do prowadzenia zajęć o różnym charakterze oraz doskonalili się w sposób ciągły, nabywają nowe umiejętności poszerzając ofertę zajęć zgodnie z potrzebami uczniów.
Młodzieżowy Dom Kultury „Iskra” w Pile
W roku szkolnym 2023/2024:
Młodzieżowy Dom Kultury „ISKRA” w Pile prowadził działalność pozaszkolną dla dzieci i młodzieży poprzez rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień,
zajęcia prowadzone były w następujących pracowniach:
zajęcia artystyczne: „Kreatywne dzieci”, „Sprawne ręce”,
zajęcia plastyczne: „Przygoda ze sztuką”, „Rysunek fakturowy”, „Malarstwo akwarelowe”, „Rysunek i malarstwo”, „Pracownia rysunku i malarstwa dla młodzieży”,
wokalne – Studio piosenki „ISKRA”,
gry na instrumentach,
zajęcia szachowe,
teatralne,
tańca współczesnego,
zajęcia rytmiczno – taneczne 4-5 lat,
gimnastyka dla malucha 4-5 lat,
gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami akrobatyki,
akrobatyka sportowa.
czynnie uczestniczono w życiu kulturalnym poprzez:
Dożynki Powiatowe,
Bieg Niepodległości,
Mikołajki dla dzieci ze Starostwa,
„Eko – Jarmark” Powiatu Pilskiego
występy akrobatów, recytatorów i dzieci śpiewających z różnych okazji,
udział i prezentacja prac plastycznych w wernisażach np. BWA PP,
współorganizacja adwentowego spotkania ponad 200 członków mniejszości niemieckiej z Piły i okolic,
Rodzinny Piknik Wojskowy,
Rodzinny Piknik Sportowy,
Wieczór Krajeński – GOK Białośliwie,
Finał projektu Etno Polska,
Z sercem do pacjenta – konferencja,
Współorganizowanie Turnieju Kulinarnego Kół Gospodyń Wiejskich,
Współorganizowanie Targów Edukacyjnych.
organizowano imprezy kulturalne:
Mikołajki na Stadionie Powiatowym,
Dzień teatru – cykl spektakli dzieci i młodzieży z pracowni teatralnej z MDK,
Cykl spektakli dzieci i młodzieży z pracowni teatralnej z MDK dla mieszkańców Piły,
Koncert karnawałowy dzieci uczęszczających do MDK dla rodziców,
Uroczyste podsumowanie konkursu „Leśny kalendarz” (razem z Nadleśnictwem Zdrojowa Góra),
Mistrzostwa Strażaków w przeciąganiu liny,
Pokazy ćwiczeń gimnastycznych przez dzieci uczęszczających na akrobatykę,
Organizacja wystawy prac Wielkanocnych z elementami Krajeńskimi dzieci z pracowni „Kreatywne dzieci” i „Sprawne ręce” w MDK dla mieszkańców Piły i regionu.
organizowane były konkursy:
Regionalny Konkurs Literacki „O złote pióro”,
Prace uczestników zajęć do Kalendarza Nadleśnictwa Zdrojowa Góra.
w ramach realizacji programów edukacyjnych i profilaktyczno-wychowawczych:
dzieci uczestniczyły w częściach artystycznych różnych imprez,
oraz Pilskich Powiatowych Targach Edukacyjnych.
Zespół Placówek Wychowawczych w Łobżenicy/Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Łobżenicy (od 01.09.2024 r.)
W roku szkolnym 2023/2024:
w Szkole Podstawowej Specjalnej przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Łobżenicy średnia liczba uczniów wynosiła 12 osób, w branżowej szkole I stopnia specjalnej średnia liczba uczniów wynosiła 90 osób,
dla każdego wychowanka placówki opracowano indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (w pracach nad jego opracowaniem udział biorą wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog oraz inni specjaliści, którzy prowadzą zajęcia z wychowankami; indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne zawierają wszystkie zalecenia i są zgodne z orzeczeniami i o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez odpowiednie poradnie psychologiczno-pedagogiczne),
nauczyciele, wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy podnosili swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w różnego rodzaju kursach, szkoleniach, co zapewniało wysoką jakość pracy placówki,
działania ośrodka ukierunkowane były na:
dostosowanie kierunków kształcenia młodzieży do potrzeb rynku pracy,
stałe monitorowanie i analizę rynku pracy,
stale monitorowanie zapotrzebowania na poszczególne kierunki nauczania w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie,
analizowanie zmian na rynku pracy.
wychowankowie ośrodka aktywnie uczestniczyli w pozalekcyjnych zajęciach edukacyjnych:
kółko turystyczno-krajoznawcze,
sekcje sportowe,
kółko muzyczno-teatralne,
kółko plastyczne,
kółko kulinarne,
kółko przyrodnicze,
kółko kajakowe,
terapia psychologiczna,
zajęcia z psychoterapeutą uzależnień,
doradztwo zawodowe – uczniowie 8 klasy szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia,
zajęcia profilaktyczne – wszyscy wychowankowie.
Szkoła Podstawowa Specjalna w Łobżenicy
Szkoła Podstawowa Specjalna wchodzi w skład Zespołu Szkół w Łobżenicy. Budynek szkoły jest przystosowany dla uczniów niepełnosprawnych ruchowo. Szkoła wyposażona jest w nowoczesne pomoce dydaktyczne, które zapewniły możliwość prowadzenia atrakcyjnych zajęć dla dzieci, pobudzających ich kreatywność oraz zdolności poznawcze.
W roku szkolnym 2023/2024:
do placówki uczęszczało 26 uczniów z Gminy Łobżenica, z Gminy Wyrzysk i powiatu złotowskiego, dzieci uczyły się w 6 oddziałach,
realizowane były obowiązkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia indywidualne i grupowe z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
zajęcia logopedyczne,
zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem,
terapia psychologiczna,
terapia pedagogiczna,
zajęcia usprawniające motorykę małą i dużą,
integracja sensoryczna,
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
socjoterapia,
do pracy z dziećmi służą sale lekcyjne wyposażone w nowoczesny sprzęt; dwa monitory dotykowe, tablica interaktywna, magiczny dywan, laptopy, tablety, woki, m-tinny oraz ozobot. Szkoła posiada odpowiednią bazę do realizacji swoich zadań: osiem sal lekcyjnych wyposażonych we właściwe pomoce dydaktyczne, gabinet do zajęć logopedycznych, rewalidacyjnych, salę integracji sensorycznej, Salę Doświadczania Świata oraz gabinet pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
jednym z najważniejszych wydarzeń w Szkole Podstawowej Specjalnej były „Niebieskie igrzyska”, zorganizowane z okazji obchodów Światowego Miesiąca Autyzmu. Wydarzenie było wyjątkową formą obchodów powyższego święta, w ramach którego, zespół specjalistów przygotował szereg działań: przemarsz dzieci ulicami, ulotki dla mieszkańców, koncerty, warsztaty, atrakcje sportowe. , Ogólnopolski Konkurs „Niebieskie igrzyska” zorganizowała Fundacja Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. W tym wydarzeniu wzięło udział 1857 placówek z Polski oraz 8 placówek polonijnych, czyli łącznie ponad 315 000 dzieci. Szkoła zdobyła pierwsze miejsce w kategorii Niebieskie Igrzyska – Kreatywność,
nauczyciele oligofrenopedagodzy zrealizowali różne programy innowacyjne, np. Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Klasa w terenie” czy „Razem w kosmosie”, których celem była promocja edukacji terenowej i poszerzenie wiedzy o kosmosie, astronomii z różnych perspektyw; naukowej, artystycznej i językowej za pomocą interaktywnych zadań i eksperymentów,
zrealizowano projekt edukacyjny „Bliżej naszej szkoły specjalnej” pod hasłem „Nie taka specjalna straszna, jak ją malują” mający na celu promocję szkoły w środowisku lokalnym, szczególnie poprzez nawiązanie współpracy z instytucjami działającymi na terenie gminy np. Przedszkolem Publicznym w Łobżenicy, Warsztatami Terapii Zajęciowej w Liszkowie, Kołem Gospodyń Wiejskich i realizowanie wspólnych przedsięwzięć.
204 532 zł
Kwota ogółem wydatkowana w ramach dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli w roku szkolnym 2023/2024
94 042 zł
Kwota wydatkowana na studia podyplomowe w ramach dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli w roku szkolnym 2023/2024
110 490 zł
Kwota ogółem wydatkowana na szkolenia i kursy doskonalące w ramach dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli w roku szkolnym 2023/2024
System dopłat do doskonalenia i dokształcania nauczycieli funkcjonuje w celu zdobycia nowych, bądź uzupełnienia już posiadanych przez nauczycieli kwalifikacji. Z systemu dopłat mogą skorzystać nauczyciele, którzy chcą:
ukończyć kursy nadające kwalifikacje,
ukończyć studia licencjackie - jako drugi kierunek,
ukończyć studia magisterskie,
zdobyć na studiach podyplomowych dodatkowe kwalifikacje, w tym do nauczania drugiego przedmiotu na kierunkach zgodnych z potrzebami kadrowymi szkoły i placówki oraz powiatowych jednostek oświatowych,
poszerzyć wiedzę i umiejętności z prowadzonych zajęć poprzez udział w kursach, konferencjach, szkoleniach i warsztatach, których plany związane z doskonaleniem się i podnoszeniem kwalifikacji są zgodne z potrzebami szkół i placówek, w których pracują oraz potrzebami organu prowadzącego.
W roku szkolnym 2023/2024:
ogółem na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli wydatkowano 204.532 zł,
z dofinansowania skorzystało łącznie ok. 400 nauczycieli,
w największym stopniu z dofinansowania skorzystali nauczyciele:
Zespołu Szkół Budowlanych w Pile,
I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Curie-Skłodowskiej w Pile,
Zespołu Szkół przy Teatralnej w Pile,
Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile.
do roku 2023
W Powiecie Pilskim do ewidencji szkół i placówek niepublicznych łącznie wpisane są 85 szkoły i placówki, w tym:
28 – szkoły niepubliczne, działające na prawach szkół publicznych,
46 – placówki niepubliczne, prowadzące działalność w formie kursów i szkoleń,
11 – szkoły niepubliczne, bez uprawnień szkół publicznych.
W roku szkolnym 2023/2024 dotację z budżetu Powiatu otrzymały następujące szkoły:
II Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO w Pile,
Liceum Ogólnokształcące Towarzystwa Salezjańskiego w Pile,
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych Centrum Kształcenia „Nauka” w Pile,
Liceum Ogólnokształcące Centrum Kształcenia „Nauka” w Pile,
Technikum Zawodowe Centrum Kształcenia „ Nauka” w Pile,
Bursa Szkolna w Pile,
Liceum Ogólnokształcące Mistrzostwa Sportowego "Talent" w Pile,
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych „Żak” w Pile,
Szkoła Policealna Zawodowa „Żak” w Pile,
Szkoła Policealna Opieki Medycznej „Żak” w Pile,
Szkoła Policealna TEB Edukacja w Pile,
Technikum TEB Edukacja w Pile,
Zaoczne Liceum Ogólnokształcące „Cosinus” w Pile,
Medyczna Szkoła Policealna „Cosinus” w Pile,
Szkoła Policealna „Cosinus” w Pile,
Szkoła Policealna „Cosinus I” w Pile,
Szkoła Podstawowa Specjalna w Pile.
Dotacje z budżetu Powiatu Pilskiego w 2024 r.