Egzamin maturalny odbył się w dniach od 7 maja do 24 maja w części pisemnej oraz od 11 do 16 maja i od 20 do 25 maja w części ustnej.
Maturzyści przystępowali do egzaminu maturalnego w części pisemnej z:
języka polskiego,
matematyki,
wybranego języka obcego nowożytnego.
89,87%
Średnia zdawalność egzaminu maturalnego ogółem w roku szkolnym 2023/2024
95,79%
Średnia zdawalność egzaminu maturalnego z języka polskiego w roku szkolnym 2023/2024
95,79%
Średnia zdawalność egzaminu maturalnego z matematyki w roku szkolnym 2023/2024
97,20%
Średnia zdawalność egzaminu maturalnego z języka angielskiego w roku szkolnym 2023/2024
77,78%
Średnia zdawalność egzaminu maturalnego z języka niemieckiego w roku szkolnym 2023/2024
Egzamin maturalny - ogółem
Egzamin maturalny - język polski
Egzamin maturalny - matematyka
Egzamin maturalny - język obcy nowożytny
Ogólny wskaźnik zdawalności wszystkich egzaminów maturalnych w 2024 r. był wysoki i wyniósł 89,87%.
Uwagi i rekomendacje wynikające z analizy wyników egzaminów maturalnych:
zdający bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi pojedyncze umiejętności wymagające wykonania jednej lub dwóch czynności oraz z zadaniami, w których należy wykorzystać znany algorytm; z kolei zadania wymagające zaplanowania strategii rozwiązania oraz uzasadnienia postawionej tezy sprawiają problem, choć należy zauważyć, iż coraz większy odsetek abiturientów radzi sobie z nimi bardzo dobrze,
zdający mieli trudności z zastosowaniem w praktyce wiedzy teoretycznej dotyczącej metaforyki i funkcji językowych; zasadne w tym przypadku jest znaczne zwiększenie częstotliwości ćwiczeń z tego zakresu,
analiza wyników egzaminu maturalnego z przedmiotów przyrodniczych wskazuje, iż należy zwracać szczególną uwagę na właściwe i uważne odczytywanie informacji znajdujących się w poleceniu oraz podkreślać znaczenie czasowników operacyjnych,
zwiększyć częstotliwość ćwiczeń w zakresie wiedzy teoretycznej dotyczącej metaforyki i funkcji językowych,
powtarzać zagadnienia językowe zwłaszcza na przedmiotach humanistycznych,
zwiększyć częstotliwość rozwiązywania zadań opatrzonych materiałem źródłowym, które wymagają od zdającego dokładnej analizy informacji zawartych w treści zadania oraz znajdujących się w nim materiałów ilustracyjnych, wykresów itp.,
doskonalić na lekcjach historii, geografii umiejętności uzasadniania, dobierania argumentów z wykorzystaniem informacji zawartych w tekstach, mapach i rysunkach itp.
systematycznie przeprowadzać analizę wyników egzaminów maturalnych (analiza ilościowa i jakościowa),
zapoznawać uczniów z wymaganiami egzaminacyjnymi oraz ich procedurami,
przygotowywać uczniów poprzez omawianie przykładowych zestawów maturalnych,
doskonalić umiejętności komunikatywnego i zgodnego z obowiązującymi zasadami poprawności językowej wypowiadania się zarówno w mowie, jak i w piśmie,
kształtować umiejętności czytania ze zrozumieniem, szczególnie umiejętność rozumienia poleceń, przetwarzania odczytanych z tekstów informacji i ich poprawnego interpretowania i wykorzystania oraz weryfikacja uzyskanego wyniku rozwiązanego zadania,
w trakcie prowadzonych zajęć należy zwracać uwagę na staranne i sprawne wykonywanie przekształceń i obliczeń matematycznych,
na każdym poziomie nauczania, przeprowadzać testy diagnozujące składające się z zadań typu maturalnego dotyczące przerobionego materiału,
wdrażać uczniów do samokształcenia, wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej,
organizować zajęcia dla uczniów z przedmiotów maturalnych ze szczególnym uwzględnieniem strategii rozwiazywania zadań zamkniętych i otwartych (zwiększyć ilość rozwiazywania zadań otwartych), analizowania i poszukiwania metod rozwiązania zadania, eliminowania odpowiedzi błędnych, wykonywania obliczeń na kalkulatorze w celu unikania błędów rachunkowych,
zwiększyć ilość próbnych egzaminów maturalnych (pisemnych i ustnych) z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego,
zwiększyć liczbę ćwiczeń uwzględniających wymogi ustnego egzaminu z języka polskiego i języka angielskiego,
zwiększyć liczbę zadań w formule maturalnej podczas form sprawdzających wiedzę z matematyki,
przeprowadzać obserwacje zajęć poszczególnych nauczycieli pod kątem metod i form pracy (prowadzenie lekcji otwartych),
poszukiwać metod nauczania, które pozwolą wykorzystać dostępne arkusze egzaminacyjne,
pracować nad poprawą frekwencji wśród uczniów klas maturalnych,
modyfikować rozkłady materiału, zwiększając liczbę godzin powtórzeniowych po działach, z których zadania okazały się najtrudniejsze,
zobowiązywać nauczycieli do wymiany informacji i doświadczeń,
podnosić poziom wiedzy oraz umiejętności merytorycznych i metodycznych nauczycieli poprzez motywowanie ich do uczestnictwa w różnego rodzaju formach doskonalenia i dokształcania zawodowego np.: kursach, szkoleniach, warsztatach, konferencjach i innych formach aktualizujących oraz doskonalących warsztat pracy nauczyciela.
1001
Liczba osób przystępujących do egzaminów zawodowych w roku szkolnym 2023/2024
854
Liczba zdanych egzaminów zawodowych w roku szkolnym 2023/2024
85,31%
Średnia zdawalność egzaminów zawodowych w roku szkolnym 2023/2024
Egzamin zawodowy - klasy I-III technikum
Egzamin zawodowy - klasy IV technikum i branżowe szkoły
I stopnia
Ogólny wskaźnik zdawalności wszystkich egzaminów zawodowych w 2024 r. był wysoki i wyniósł 85,31%.
Uwagi i rekomendacje szkół wynikające z analizy wyników egzaminów zawodowych:
przeprowadzanie testów działowych, analizowanie ich i utrwalanie zagadnień trudnych,
przeprowadzanie i analizowanie próbnych testów egzaminacyjnych,
sukcesywne rozwiązywanie testów egzaminacyjnych on-line,
zwiększanie liczby ćwiczeń kształcących umiejętności, które na egzaminie wypadły najsłabiej,
zwracanie uwagi uczniom na uważne czytanie treści każdego zadania i polecenia egzaminacyjnego,
monitorowanie przyrostu wiedzy poprzez testy diagnozujące z przedmiotów zawodowych,
kształcenie umiejętności pracy z arkuszami egzaminacyjnymi pod kątem poprawności i dokładności ich analizy,
przeprowadzanie minimum trzech prób egzaminu w części pisemnej i praktycznej
w każdym semestrze roku szkolnego z analizą i przeprowadzaniem korekt,
zwiększanie liczby ćwiczeń kształcących umiejętności, które na egzaminie wypadły najsłabiej,
zwiększanie liczby godzin na zagadnienia często pojawiające się na egzaminach,
analizowanie wpływu kształcenia zdalnego na osiągane przez uczniów wyniki,
powtarzanie materiału z poprzednik klas,
systematyczna praca przez cały rok szkolny.